Online Marketing

Er zijn aardig wat vacatures waarin gevraagd wordt naar een online marketeer. Maar zijn deze bedrijven echt op zoek naar een online marketeer? Uit de omschrijving blijkt dat er eigenlijk gezocht wordt naar een SEO- en/of SEA-specialist. Online marketing houdt veel meer in dan alleen SEO en SEA. SEO en SEA zijn onderdeel van operationele online marketing. Net als in de traditionele marketing heeft ook online marketing een strategisch gedeelte. Wil je online marketing echt goed uitvoeren, begin je dus daar.

Wat is het overall doel, welke subdoelen kun je stellen en welke online middelen kun je gebruiken om deze doelen te behalen? Wie is je doelgroep en waar bevindt deze zich op het internet, welke social media gebruiken ze, met andere woorden waar kun je ze bereiken? Ook niet onbelangrijk is het device wat gebruikt wordt, PC, tablet, smartphone…  Zoals je bij traditionele marketing marktonderzoek doet, doe je nu online marktonderzoek.

Vervolgens kun je kijken welke producten en diensten je al online aanbiedt en wat kun je eventueel nog meer online aanbieden. Kun je gebruik maken van je klanten en websitebezoekers om je online proces, product of dienst te verbeteren?

Je wilt natuurlijk graag gevonden worden, daar gebruik je SEO en SEA voor. Nadat je gevonden bent wil je ook dat je bezoekers blijven en terugkomen en een zo hoog mogelijk aantal conversies behalen. Een customer journey mapping kan je helpen, maar ook duidelijk aanwezige contactgegevens. Je moet je bezoeker nooit laten zoeken. Een gebruiksvriendelijke website is dus minstens zo belangrijk als gevonden worden.

Onderdelen van een Online marketingplan

Wanneer je online marketing goed wilt aanpakken, begin je met een online marketingplan (afgeleid vanuit je traditionele marketingplan). SEO en SEA maken hier zeker deel van uit, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan de volgende onderdelen:

  • (Online) business model
  • Online consumentengedrag 
  • Productontwikkeling, mass collaboration en crowdsourcing
  • Online marketing communicatie waaronder SEO, Linkbuilding, display advertising, e-mailmarketing maar ook crossmediale optimalisatie
  • Online verkoop en prijsbepaling (in geval van e-commerce)
  • SEA, waaronder AdWords en Affiliate marketing
  • Online CRM
  • Order afhandeling (in geval van e-commerce)
  • Social Media
  • Mobile marketing
  • Gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van je website
  • Webanalytics, meten is weten

Lees hier meer over Online marketing van strategie tot operatie.