Bloggen: waarom eigenlijk en hoe doe je dat succesvol?

Volgens vele online marketeers is bloggen een van de meest effectieve marketinginstrumenten. Waarom? Dat is vrij simpel. Middels een blog kun je namelijk jouw expertise tonen in jouw branche of vakgebied. Wanneer je waardevolle kennis deelt, laat je klanten en potentiële klanten zien dat je verstand van zaken hebt. Je ontwikkelt hiermee autoriteit, vertrouwen en een band. Gevolg: een grotere kans dat die klanten en potentiële klanten (wederom) voor jou kiezen om zaken mee te doen!

Na mijn laatste interim functie heb ik heerlijk van de zomer genoten. Inmiddels zijn de warme maanden voorbij, is de klok alweer een uur terug gezet en is het de hoogste tijd om weer aan het werk te gaan. Ik heb besloten te beginnen met bloggen, maar wat maakt een blog nu succesvol?

Wat een blog succesvol maakt

Een blog is niet zomaar succesvol. Er bestaan vele slecht bezochte blogsites met amper reacties. Dit wil niet zeggen dat bloggen niet werkt! Maar dan wordt het blijkbaar niet helemaal goed uitgevoerd. Vaak heeft dat ook met de inhoud te maken. Dan wordt het blog bijvoorbeeld alleen gebruikt voor het promoten van artikelen en diensten. Of voor het publiceren van persberichten, maar dan is het dus eigenlijk gewoon een persbericht, geplakt in een blog. Een blog is meer dan zomaar informatie op internet slingeren. Het is een manier van communiceren. Zeker bij zakelijke blogs. Benut de kansen om naar je publiek te luisteren en gebruik de feedback. Door te communiceren in plaats van alleen te zenden, raakt je publiek betrokken en komen ze naar je terug. En dat is wat je wilt bereiken met een blog! Dan kun je een blog gebruiken voor het verzamelen van leads en conversies en het stimuleren van het aantal bezoeken op een website.

Een paar punten om rekening mee te houden om je lezers te betrekken:

  • Denk vooraf goed na over waar je doelgroep echt in geïnteresseerd is. Ga na wat zij willen horen in plaats van wat jij wilt vertellen. Door juist te focussen op informatie die voor je doelgroep interessant is, kun je zorgen voor kwaliteit.
  • Blijf persoonlijk. Ook als je een blog zakelijk gebruikt, wordt een persoonlijk tintje vaak gewaardeerd door lezers. Dat maakt het authentiek en het verschil met een langdradig en saai zakelijk artikel. Daarmee raak je je lezers na de eerste alinea al kwijt.
  • Post regelmatig een blog. Net als bij nieuwsberichten moet je regelmatig iets posten. Doe je dat niet zal iemand na een paar keer niet meer terug keren. Om trouwe volgers te krijgen kun je rss feeds aanbieden.

Bloggen en SEO

Als je gaat bloggen wil je natuurlijk ook dat je blog gevonden wordt. Ook op een blog kun je net als bij een website SEO toepassen. Enkele tips zonder al te technisch te worden:

  • Zorg dat je de juiste zoekwoorden gebruikt en plaats deze ook in je titel. Ben je niet zeker over de juiste zoekwoorden gebruik dan de Adwords Keywords planner.
  • Gebruik headers in je blog en verwerk daar je zoekwoorden weer in.
  • Ook het plaatsen van hyperlinks helpt om een goede plaats in de zoekmachine te veroveren. Let wel op dat je niet te veel hyperlinks plaatst want dat wordt gezien als spam.
  • Bedenk ook op welke website je je blog plaatst. Dit moet wel een website van goede kwaliteit zijn. Dus een website die juiste en kwalitatieve informatie biedt.
  • Gebruik interne en externe links (verwijzingen) naar je blog. De meest ideale links komen vanaf een website met een hoge pagerank. Zorg daarnaast voor een goed linkprofiel.
  • Voeg afbeeldingen toe en geef deze ook een relevante naam (alt tekst).

Tips en tricks voor bloggen

Voor het daadwerkelijk schrijven van een blog zijn er veel websites die tips geven. Lees bijvoorbeeld deze artikelen op FrankwatchingInternet Marketing Gemak en Schrijven Online eens. Een blog schrijven is tenslotte weer iets anders dan erover adviseren…

Ik hoop dat jullie deze informatie over bloggen waardevol vinden. Wat ik graag nog wel zou willen weten is wie volgens jullie deze blogs hoort te schrijven binnen een bedrijf. Is dit de taak van de online marketeer of hoort dit eerder thuis bij de online communicatie specialist of content marketeer?